Brief

Brief

Program ADAMED SmartUP jest realizowany przez Fundację Grupy Adamed, która stworzona została, by wpierać działalność badawczo-rozwojową, naukową i oświatową w obszarze nauk ścisłych i przyrodniczych oraz wspierać rozwój młodzieży i środowiska naukowego.

Naszym wyzwaniem było dotarcie do wąskiej grupy szczególnie uzdolnionych uczniów oraz zainteresowanie ich potencjalnie niezbyt atrakcyjnym tematem.

Rozwiązania

Rozwiązania

Nastolatkowie są nieustannie „w sieci”. 94,5% grupy docelowej deklaruje korzystanie z internetu codziennie za pomocą wszystkich możliwych urządzeń (TGI, fala badań: 09.2013 – 03.2015). Szukają w nim zarówno informacji, jak i grają w różnego rodzaju gry. Z tego względu internet był naturalnym kanałem komunikacji oraz platformą, na której zbudowaliśmy poszczególne elementy programu.

Chcieliśmy znaleźć nietypową formę i kanały komunikacji, dopasowane do specyficznych odbiorców.

Naszą strategią było stworzenie ogólnopolskiego programu rozwoju dla nastolatków szczególnie uzdolnionych w kierunku nauk ścisłych i przyrodniczych, który umożliwi im rozwój i współpracę z najlepszymi naukowcami i uczelniami z całego świata, opartego na narzędziach dostosowanych do grupy docelowej, a jednocześnie popularyzujących nauki ścisłe i zdobywanie wiedzy.

Opracowaliśmy innowacyjną formę rekrutacji do programu, opartą na grze ARG – w Polsce nie została ona jeszcze wykorzystana w tym celu. W grze pozostawiano wskazówki, ślady – zaszyfrowane lub w formie zagadek, metafor o zwiększającym się poziomie trudności i ukierunkowaniu w stronę nauk ścisłych i przyrodniczych. Wzorowano ją na najlepszych programach rekrutacyjnych na świecie (np. Centrali Łączności Rządowej w Wielkiej Brytanii, GCHQ). Kolejne etapy (test wiedzy, wysyłka dokumentów aplikacyjnych i rozmowy kwalifikacyjne z Radą Naukową Programu) pozwoliły wyłonić 50 osób, które wyjechały na pierwszy w Polsce innowacyjny obóz naukowy. 10 najzdolniejszych z nich objęto 10-miesięcznym programem indywidualnych konsultacji edukacyjnych, wspierających w planowaniu dalszej ścieżki edukacji. Proces ten pozwoli na identyfikację zwycięzców, którzy otrzymają stypendium naukowe, dopasowane do ich potrzeb.

W ramach programu powstała interaktywna platforma internetowa www.adamedsmartup.pl, która regularnie jest uzupełniana o filmy edukacyjne, scenariusze lekcji szkolnych czy artykuły naukowe. Ponadto ADAMED SmartUP angażuje się w największe wydarzenia popularyzujące naukę. Program zagościł m.in. na TEDxWarsaw – jednym z najbardziej prestiżowych wydarzeń mających na celu prowokowanie dyskusji oraz promowanie inspirujących idei.

Wynik

Wynik

Statystyki:
• 5 534 osoby zarejestrowały się do udziału w programie,
• 450 000 wejść na stronę,
• 120 000 unikalnych użytkowników,
• 250 000 odtworzeń filmów naukowych,
• 27 000 fanów na Facebooku,
• 130 zgłoszonych prac do konkursu „Wygraj laboratorium”, na które oddano 76 000 głosów.

Osiągnięcia laureatów I edycji programu:
• własne badania naukowe (m.in. nad rozwiązaniem problemu antybiotykooporności bakterii, charakterystyka florystyczna nasypu kolejowego),
• udział w międzynarodowych projektach (European Union Contest for Young Scientists),
• oferty studiowania na zagranicznych uczelniach (m.in. University of Cambridge),
• zwycięstwa w olimpiadach przedmiotowych.

Wyniki medialne:
Od października 2014 r. do sierpnia 2016 r. łącznie ukazało się blisko 500 publikacji na temat programu w mediach:
• ogólnopolskich: m.in. Panorama, Polskie Radio 4, TOK FM, Metro, Gazeta Wyborcza,
• regionalnych: m.in. Kurier Warszawski, Express Bydgoski, Gazeta Wyborcza Łódź, Naszemiasto.pl,
• edukacyjnych: m.in. Cogito, 21 Wiek, Eduscience.pl, ORE.pl, Focus,
• medycznych: m.in. Rynek Aptek, Kierunekfarmacja.pl.

Szacowany zasięg przekazów medialnych wyniósł 79 792 330 osób (wg Press Service).